Häjj alla...kolla här...
PLANERING FÖR GEOGRAFI HT 2011.
GEOGRAFI: Veckorna 35-38
Innehållet består av:
Vecka 35
Studier om de viktigaste naturgivna processerna, dvs uppbyggande och nedbrytande krafter, som formar och förändrar landskapet och studier i huvuddragen vad gäller klimat- och vegetationszonerna i världen. Introduktion av temat, föreläsning, eget arbete, diskussioner.
(Eget arbete/diskussioner kan följas av inlämningsuppgift)
Vecka 36
Studier av resurser i naturen, studera samband mellan naturresurser och människors verksamheter, se på exempel på hur människors handlingar påverkar miljön och studera olika alternativ i miljöfrågor. Föreläsning, se dokumentär/film, eget arbete, diskussioner.
(Eget arbete/diskussioner kan följas av inlämningsuppgift)
Vecka 37
Studier av världskartan och viktiga namn, läges- och storleksrelationer, studera globen och göra kartjämförelser för att dra slutsatser om natur- och kulturlandskap och om människors levnadsvillkor! Föreläsning, se dokumentär/film, eget arbete, diskussioner.
(Eget arbete/diskussioner kan följas av inlämningsuppgift)
Vecka 38
Göra en sammanfattning av ovanstående samt ett PROV på förmiddagslektionerna på ONSDAGEN den 21 september.
Alternativet är torsdagen den 22 september (helst alla grupper på eftermiddagen samtidigt.
Du ska ha inlämnat en hemuppgift om ca 4 sidor som berör det vi studerar veckorna 36 och 37. Bör sändas till [email protected] senast 30 september.
När vi studerar detta kommer vi även att beröra följande:
Hur viktiga förändringar i samhället såsom industrialisering, urbanisering och globalisering av kommunikationer, produktion och handel har påverkat och påverkar landskapet och människors levnadsvillkor.
Vi kommer att arbeta med geografisk information, göra mätningar och iakttagelser och ni gör själva kartor, bilder och diagram samt kommer att skriva vissa texter/hemuppgifter.
Så här bör/kan du jobba med geografi under perioden:
-Använd och sammanställ fakta från olika källor, bedöm dess relevans, granska uppgifter kritiskt och skilj fakta från värderingar (bedömningar).
-Redovisa dina tankegångar, inte bara slutsatser.
-Jämför fakta i muntliga/skriftliga diskussioner.
-Fundera över och bedöm fakta. T ex när du läser en text.
-Ge egna synpunkter grundade på relevanta (väsentliga) fakta.
-Använd olika kunskapskällor när du sammanställer information. (Böcker, Internet, TV etc)
-Fundera över hur jorden ser ut och försök beskriva med egna ord.
-Fundera över hur du gör kan påverka miljön (både negativt och positivt).
Fundera över och lär dig geografiska händelser: orsaker (förutsättningar) – konsekvenser (resultat). Utgå ifrån frågorna – VAD? – NÄR? – VAR? – HUR? – VARFÖR? - VEM/VILKA?
Betyg/kriterier……………
I årskurs 9 ska du kunna följande för att anses ha nått målen (dvs G):
-Du har kunskaper om viktiga länder och städer i världen.
-Du förstår något om hur människor lever på ett visst ställe genom att analysera kartor/jordglob.
-Du kan mäta avstånd på kartor.
-Du kan beskriva det viktigaste om klimat- och vegetationszoner i världen.
-Du förstår vad som påverkar vad och var man kan odla.
-Du har gjort egna observationer och mätningar och redovisat dessa.
-Du deltar i diskussioner om människans miljöpåverkan och argumenterar utifrån geografiska kunskaper.
-Du kan redogöra för geologiska händelsers: orsaker - verkan - följder.
-Du använder och sammanställer fakta från olika källor, bedömer dess relevans, granskar uppgifterna kritiskt och skiljer fakta från värderingar.
-Du kan se samband mellan befolkningstillväxt, urbanisering och användning av naturresurser.
-Du förstår att människans handlingar påverkar miljön, du kan exemplifiera och visa på alternativa lösningar inom miljöfrågor.
-Du formulerar egna problemställningar och arbetar med dessa.
…………………………..
Kriterier för betyget Väl godkänt
Eleven känner väl till världskartans huvuddrag och hur världsbilden har utvecklats, har goda namnkunskaper och drar slutsatser om avstånd och lägesrelationer.
Eleven arbetar med specialkartor över natur och samhällen, jämför förhållanden, finner samband och drar slutsatser om människors levnadsvillkor i olika områden.
Eleven förklarar hur människor lever och arbetar i skilda miljöer, utifrån såväl naturförhållanden och resurstillgångar som samhälleliga förhållanden.
Eleven beskriver olika klimattyper samt olika händelseförlopp som bygger upp och bryter ner naturlandskapet.
Eleven ser växelspelet mellan mark, vatten och klimat vad gäller vegetation och odlingsmöjligheter och förklarar hur människans handlingar påverkar landskapets utseende.
Eleven beskriver och förklarar hur jordens resurser ger förutsättningar för olika näringar och visar med exempel hur industrialisering, kommunikation och handel påverkar landskap och levnadsvillkor i olika områden och länkar samman platser och regioner.
Eleven identifierar samband mellan befolkningstillväxt, urbanisering och användning av naturresurser samt reflekterar över konsekvenser av användning av alternativa resurser.
Eleven gör egna observationer och mätningar, använder centrala geografiska begrepp och sammanställer och presenterar egna studier med hjälp av geografiskt material.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänt
Eleven jämför förutsättningar, ser samband och förklarar skillnader mellan olika platser eller områden vad avser överlevnad och miljöpåverkan.
Eleven studerar med hjälp av geografiska teorier och metoder lokala förhållanden i ett globalt perspektiv eller omvänt, och använder därvid sina kunskaper i nya sammanhang, definierar problem och drar slutsatser.
Eleven deltar och argumenterar i diskussioner om villkor för människors materiella liv, överlevnad och miljöansvar med stöd av geografiska kunskaper och ett geografiskt tänkande.
Denna länk går direkt till Skolverket angående GEOGRAFI…..faktiskt bra läsning...riktigt bra...
M E R A S O……
Samhällskunskap – Veckorna 39-42 (Innehåller Demokratistudier, utifrån begrepp som IDEOLOGIER, STYRELSESKICK, MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER samt EKONOMI)
Detaljerad information kommer inom kort.
Historia: Veckorna 43-46 (Innehåller ”MODERN” HISTORIA, tiden fr o m 1800-1900, med inriktning på Europas förändring, Omvärldsstudier, Ideologier, Industrialismens framfart/utveckling (särskilt Sverige).
Detaljerad information kommer inom kort.
Religion: Veckorna 47-50 (Innehåller Filosofi och Religion och dess betydelse för människans sätt att leva och agera).
Detaljerad information kommer inom kort.
Som sagt...
1. Första delen är mera en slags grundkurs och som handlar om jordens uppbyggnad och länder. Detta gör vi under vårterminen.
2. Andra delen arbetar vi djupare med detta och med miljöpåverkan och befolkning. Detta gör vi direkt vid uppstarten av höstterminen.