SAMHÄLLSKUNSKAP........
SAMHÄLLSKUNSKAP - EKONOMI
Vi kommer att hålla på med samhällsekonomi några veckor. För att komma igång vill jag att ni funderar på dessa frågor.
· Vad är EKONOMI?
· Vad är ett företag?
· Hur kan det komma sig att fattigdomen är så stor i världen när det finns pengar som skulle räcka till alla?
· Vad innebär GLOBALISERING?
· Varför har vissa länder, t ex GREKLAND, så stora ekonomiska problem?
· Vad menas med korruption, mutor, svart marknad, vinst/profit, aktier, BNP, capita, räntor, varor?
Vi kommer att studera privat ekonomi, familjers ekonomi, samhällets ekonomi samt global ekonomi ur olika synvinklar.
Det blir, som vanligt, föreläsningar, diskussioner, film och grupparbete/egna arbeten.
Jag har beställt material som vi kommer att använda, samt kommer att göra en del själv (som vanligt). Viktigt att anteckna på lektioner.
Vecka 8
Ti fm – Introduktion, kort föreläsning.
Ti em – Två korta filmer om ekonomi/pengarnas historia (torsdagsgrupperna får detta efter sportlovet.
Ons fm – föreläsning.
Jag återkommer med mera information senare om hur det blir EFTER sportlovet.
Ha det…
Passa på att kolla in det här...särskilt efter 6.25 min...take your time....
http://www.youtube.com/watch?v=hUYzQaCCt2o&feature=related
gim
INFÖR PROVET INFÖR PROVET INFÖR PROVET....
Kolla dessa instuderingsfrågor. Ni har fått LEKTIONSTID för studier och kommer att få det i nästa vecka också.
ANVÄND den tiden disciplinerat och väl!!!! Vill passa på att tacka för alla härliga diskussioner/samtal.
FRÅGOR INFÖR PROVET DEN 16/2 - KOLLA OCKSÅ KRITERIERNA FÖR RELIGION.
1. Gör en kort beskrivning av Daoismen, Konfucianismen och Shintoismen.
2. Vilka var Platon respektive Atistoteles?
3. Vad är huvuddragen i Platons resp Aristoteles filsofi? Kan de ha tagit intryck av DEMOKRITOS atomlära?
4. Vad menar Platon med idévärlden?
5. På vilket sätt brukar man dela upp filosofin, när det gäller TEORETISK och PRAKTISK filosofi?
6. Vilka stora skillnadet kan man säga att det är mellan vetenskap och religion?
7. Hur kan man argumentera för att vetenskap och religion faktiskt går att förena? Går det alls att argumentera för detta?
8. Varför är religionen viktig för människor?
9. Kolla vad som menas med – DEISM, TEISM och PANTEISM!
10. Dilemma!
Hilsen fra
gim
RELIGION/FILOSOFI/VETENSKAP
Hej där allihop.
Ett tag sedan jag uppdaterade bloggen. (Ja, jag vet…jag är en dålig människa?).
I alla fall.
Vi har nu studerat en del österländska religioner och PLATON och ARISTOTELES (i särklass de viktigaste tidiga filosoferna).
Vi har pratat/diskuterat om olika delar av filosofin. Framför allt diskuterade vi ETIK/MORAL under onsdagen den 1/2. Bra samtal.
Vad som gäller framöver är följande:
Ni kommer att ha ett prov om det moment vi jobbat/studerat med. Instuderingsfrågor kommer, samt ett kompendium (dokument) som jag sammanställer.
När det gäller eget arbete (som mestadels sker under lektionstid) handlar det om följande:
NI ska utifrån ett filosofiskt eller religiöst eller vetenskapligt tänkande fundera kring olika saker:
- Universum
- Jorden
- Samhället
- Familjen(släkten)
- Individen
Ni skriver ned era egna tankar om allt detta ELLER väljer ett alternativ (t ex individen) och funderar på vad ni tänker om detta. Funderingarna kan t ex vara: Varför finns vi? Finns det någon tanke bakom att vi människor finns? Är det som flera religioner menar, att vi är skapade av EN gud (eller flera gudar) och vad är i så fall avsikten?
Ni kan också skapa en egen filosofi med utgångspunkt från det vi studerat(diskuterat). T ex kan vi verkligen få kunskap om det vi ser och hur går det i så fall till.
Några har haft svårt att komma igång och då måste ni rådgöra med mig, så ger jag ”färdiga” förslag på vad ni kan jobba med. T ex att jämföra filosofi med religion.
OBSERVERA att det är prov den 16/2 på em för alla grupper i 100 minuter. Det blir alltså SO/Musik + SO/Musik på em och provet omfattar 1,5 timme. Instuderingsfrågor kommer, som sagt, på bloggen mycket snart.
Jag kommer dessutom att ge er texter för inläsning. Utöver dem ni redan fått.
Ha det gott
gim