OBSERVERA....
GÅDD LACK...
gim
Det verkar...
hÄR KOMMER DEN I ALLA FALL....
OBSERVERA.... ATT SENAST DEN 1/6 VILL JAG HA DEN TILL - [email protected] - ENDAST DENNA ADRESS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
GEOGRAFIUPPGIFT.
Som avslutning på SO, kommer du nu att få göra en HEMUPPGIFT helt på egen hand. Jag tror det är bra att få göra det efter alla tidigare arbeten, prov, föreläsningar och grupparbeten etc etc. Denna gång är det mycket upp till dig att söka information och göra något vettigt av det.
Sök i böcker i MEDIATEKET, BIBLIOTEKET, BÄCKER I KLASSRUM OCH INTERNET. Arbetet måste vara klart absolut senast den 1/6 2012. Därefter finns ingen mer tid. Därför är det ju bra om det blir klart innan!
Du väljer en av nedanstående uppgifter:
Miljön har stor påverkan på hur vi människor väljer att leva (eller tvingas att leva)! Din uppgift blir att göra ett arbete om detta. Frågeställningar kan vara: a) Vad är det som förstör miljön mest? Ta med några verksamheter (som vi människor sysslar med),som ligger bakom de mesta miljöförstöringarna? b) Var i världen sker de mesta miljöförstöringarna/utsläppen? c) På vilket sätt påverkar miljöförstöringarna naturen/människan (alltså, vilka bevis finns)? d) På vilket sätt kan man stoppa miljöförstöringarna (och/eller vad görs nu)? e) Egna tankar kring detta ämne, t ex dåtid, nutid och framtid! Du kan givetvis attackera ämnet på annat sätt än det jag föreslår!
Fattigdomen har, enligt vissa rapporter, i stora drag minskat totalt sett i världen. Dock, har klyftorna ökat mellan människor vad gäller rikedom/fattigdom! Din uppgift blir att ta reda på hur det förhåller sig. Frågeställningar kan vara: a) Hur ser fördelningen av resurserna ut i världen, t ex tillgång till rent vatten, mat och boende. b) Hur har urbaniseringen påverkat resursfördelningen i världen? OCH, hur ser urbaniseringen ut idag? c) Vilket samband kan man se mellan RIKA länder och FATTIGA länder? Och var i världen finner man de stora skillnaderna? d) Vad kan man (tror du man kan) göra för att ändra på de ojämlika förhållanden som finns? Och, vad görs idag? e) Egna tankar kring detta äm,ne, t ex dåtid, nutid och framtid! Du kan givetvis attackera ämnet på annat sätt än det jag föreslår!
Råvaror behövs för att producera olika saker! T ex behövs mycket speciella råvaror till mobiltelefoner som tas från olika ställen i världen (mycket aktuellt dessa dagar, särskilt vad gäller södra Afrika). Utgå ifrån några råvaror och hur de används och vad detta kan leda till! Frågeställningar kan vara: a) Var finns råvaran/råvarorna? Om du kan…varför finns de just där? b) Vem kontrollerar dessa råvaror? c) Vad används de till och VAR används de? c) Vem tjänar på att dessa råvaror används? d) Finns det tydliga fördelar med att använda dessa råvaror? e) Finns det tydliga nackdelar med att använda dessa råvaror? f) Egna tankar kring detta äm,ne, t ex dåtid, nutid och framtid! Du kan givetvis attackera ämnet på annat sätt än det jag föreslår!
Andra ämnen som du kan använda: a) Skogsavverkningen i världen och hur denna används! b) Havens resurser och hur de används! c) Alternativa energikällor, s k FÖRNYELSEBARA energikällor! d) Den ökande produktionen av ständigt nya varor i världen! e) Storstädernas ständigt ökande storlek! f) Jämförelse Kina och USA! g) Hot som kan finnas mellan olika länder och därmed konflikter! h) Möjligheter som kan finnas mellan olika länder och därmed lösningar! i) Eget ämne!
Hilsen fra
gim
Som sagt var...
Hoppas ni inte glömt bort att ni har PM-böcker??!!
I den finns en bra sammanfattning av 1:a VK, Mellankrigstiden och 2:a VK.
Kolla sidorna... 1:a VK - 52-55...M-krigstiden - 56-59 och 2:a VK - 60-64.
Antingen avslutar ni med dessa sidor (som en slags repetition) eller som börjar ni med dem (som en slags introduktion).
Typ...
HISTORIA/GEOGRAFI.
Häjj där...
Jag har haft min sista SO-föreläsning, vad gäller inför prov/arbete. Kommer dock att prata en del om EU framöver.
Nåväl....
Den 16 maj är det prov i HISTORIA. Ni har fått materiel och instuderingsfrågor. Ni har också fått instruktioner för GEOGRAFIUPPGIFTEN som ni gör som hemuppgift (och på vissa av de lektioner som finns kvar).
Glöm inte att kolla www.sli.se (inloggning [email protected] samt lösenordet vasa).
Filmerna vi sett är följande, ALLA är mycket bra och ger god kunskap!!!!:
1. Tyska kejsardömet 1871-1914 (DVD 1374) | |||||||||||||
Längd: 15 minuter, från 1999 Kolla gärna denna som extramaterial (är osäker på om vi sett den):
Givetvis finns det fler filmer atty kolla på...riktigt bra filmer. Glöm inte att kolla på kriterierna genom att klicka på "HISTORIA" och "GEOGRAFI" här nere till höger. GEOGRAFIUPPGIFTEN - finns i skolan. Kommer att mejla den till er och ni som inte uppgett er mejladress bör göra det!!!!! Hilsen fra gim |