Kolla...kolla...

”Hej alla puttefnaskar…då skulle ni varit med på 1800-talet!” (Källa: MAX 1800-tal). :D

 

Hoppas ni såg kartongen i exp i fredags. I den låg ett papper ni ska ha.

Det är instruktioner till ett litet arbete som ni ska göra. DU VÄLJER EN AV FYRA UPPGIFTER! Tisdagsgrupperna resp torsdagsgrupperna jobbar med detta. När ni jobbar med detta, kommer det att fungera som inläsningsmaterial samtidigt. Jag har skrivit att arbetet ska vara maximalt 3 sidor (kanske kan det bli 5, men absolut inte mer). Ni som inte tagit papperet kan se det längre ned...efter ordet "Instruktioner"!!!


MEN FÖRST KOMMER.....................

 

Inläsningsfrågorna till provet torsdagen den 15/12 är de frågor ni fått på papper. Nämligen:

Hur mycket har du grepp om följande? Du ska alltså känna till huvuddragen av dessa saker.

  • Teknologin lade grunden för den ekonomiska utvecklingen

  • Upplysningens idéer lade grunden för den politiska utvecklingen
  • Europa dominerar världen
  • Imperialism och ökad handel
  • Kvinnans situation och hur den förändrades.
  • Stora ekonomiska orättvisor
  • Klassamhället breder ut sig
  • Demokratins genombrott
  • Nationalismens bakgrund och vad den ledde till.
  • Sveriges 1800-tal
OCH

VÄCKELSERÖRELSER! Du ska alltså känna till huvuddragen av dessa saker.

 

  • Vad var det som hände i samhället i Sverige som gjorde att religiösa väckelserörelser kunde bildas och utvecklas.
  • Vad skiljer/skiljde väckelserörelserna från den etablerade Svenska kyrkan…i stora drag?
  • Vad är skillnaden mellan INOMKYRKLIGA och FRIKYRKLIGA väckelserörelser?
  • Varför kan man säga att väckelserörelserna bidrog till demokratins utveckling i Sverige?
  • Ange några väckelserörelser som bildades på 1800-talet. Berätta lite om EN väckelserörelse och vad de ville?


Jiihaa..

gim

 

"Instruktioner"!!!

ETT LITET ARBETE……….

MAXIMALT 3 DATORSKRIVNA SIDOR.

DET SKA VARA EN KONCENTRERAD TEXT!!!

 

 

Du ska nu göra ett litet arbete som har med 1800-talet att göra.

 

Du kan välja mellan de fyra ämnena som finns nedan. Alltså, du ska bara välja ETT!

 

 

Till din hjälp bör du använda anteckningar från föreläsningar, de dokument du fått, filmer vi sett och Internet (framför allt de länkar jag hänvisat till). Givetvis kan du använda andra källor.

 

1.  Hur förändrades (både negativt och positivt) situationen för KVINNOR under 1800-talet? Du ska fokusera på historisk bakgrund, idéer, ideologier, samhällets förändring, klassamhället, industrialismens genombrott och vetenskapliga ”sanningar”.

 

Susan B. Anthony, är ett exempel bara;

"Hon var en tidig förkämpe för såväl slaveriets avskaffande som rusdrycksförbud. Hon kämpade också för att kvinnliga och manliga lärare skulle ha samma lön. Hon hade arbetat som nykterhetsagitator men hade dåliga erfarenheter därav ("inrotade fördomar mot allt kvinnligt deltagande på lika villkor", som hon uttryckte det.)"

Från Wikipedia.

2.  Vilken betydelse (både negativt och positivt) fick den EUROPEISKA IMPERIALISMEN och vilken är bakgrunden till detta? Vilka ideologier, ekonomiska omständigheter (industrialismen), nationalistiska idéer och stater drev på denna utveckling.

 

 

”Jag påstår att vi är den bästa rasen i världen och att ju större del av världen som vi har under oss, desto bättre är det för den mänskliga rasen. Jag påstår att varje acre som läggs till vårt territorium ger födsel åt fler av den engelska rasen, som annars inte skulle existera. Jag anser det vara min skyldighet till Gud, min Drottning och mitt land att måla hela den afrikanska kartan röd, röd från Kapstaden till Kario. Det är min tro, min dröm och mitt uppdrag.”

 

Cecil Rhodes (bankman, politiker, premiärminister från Storbritannien).

Från Wikipedia:

 

3.  På vilket sätt förändrade VÄCKELSERÖRELSERNA samhället? Vad innebar det för SVENSKA KYRKAN? Ta med historisk bakgrund, vad som skiljde de olika rörelserna (vad var gemensamt) och hur påverkade detta samhället (t ex människor, stat, industrier). Kan man finna några ideologiska tankar inom väckelserörelserna?

 

"En väckelse är en period av ökad religiös aktivitet. Väckelserörelser är kända från kristendomen men även inom andra religioner som islam och hinduism, något som i vissa fall lett till bestående organisationer eller trossamfund.

I Sverige är begreppet framför allt förknippat med folkväckelsen under 1800-talet, då fristående församlingar tillsammans med nykterhetsrörelsen och arbetarrörelsen banade väg för det demokratiska genombrottet."

Från Wikipedia.

4.  EGET FÖRSLAG.

 

 

OLIKA BEDÖMNINGSNIVÅER:

 

För GODKÄNT hämtar du information från någon källa och bearbetar denna. Du gör en del reflektioner och visar en del slutsatser.

 

 

För VÄL GODKÄNT gör du som ovan, men använder fler källor och gör jämförelser mellan fakta i texten. Du värderar det du skriver och argumenterar samt drar EGNA slutsatser med hjälp av texten. Du visar sammanhang.

 

 

För MYCKET VÄL GODKÄND gör du som G/VG. Här problematiserar du, nyanserar din text och visar i dina slutsatser att ny kunskap kommer fram genom dina reflektioner. Viktigt att du kan se saker från olika synvinklar.

 

 

JAG KOMMER ATT PRESENTERA EN TEXT SOM VISAR DE OLIKA NIVÅERNA.


gim

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0