Några ord innan lovet....
Torsdag 10/3 har vi redovisningstid, vi ser verkligen fram emot att få ta del av filmer, kollage, powerpoints och artiklar i massor.
Tills dess...
Ha ett mycket trevligt Sportlov!
Loan
Ej återlämnade böcker!
"Du får detta mail eftersom Du enligt uppgifterna i vårt biblioteksdatasystem är en av de låntagare som har många böcker som inte återsänts. Är det möjligt att alla dessa böcker förkommit, eller har de av slarv eller misstag blivit liggande på skolan?
De böcker som ännu saknas räknas som förkomna och debiteras skolan med 200 kr per bok.
De böcker som saknas från dig är enligt vårt bibliotekssystem: 3 ex av Du&du & du, 3 ex av Låt den rätte komma in, 5 ex av Svart Elfenben,2 ex av Kort kjol,2 ex av Förföljaren,ett ex vardera av God natt mr Tom, I taket lyser stjärnorna och Hanas resväska."
Det är alltså 18 * 200 kronor = 3.600 kronor från Klasskassan.
Det här är helt enkelt inte OK, Karin har tjatat fyra, fem gånger utan resultat. Nu får eleverna lära sig den hårda vägen vad det innebär att låna något och inte återlämna det.
Loan
Skolresan!
"Det behöver ju bestämmas under våren VART vill de åka, VAD vill de göra, HUR mycket pengar kan vi tro att vi får ihop.Det är givetvis inte resebyrån som skall göra allt jobb, men för att få igång planeringen utan polsk riksdag tror vi att en liten kärntrupp blir bra som driver på." (Mats Jacobson, Augusts pappa)
Jag har EN intresserad (Robert) och behöver alltså 3 personer till. Helst två tjejer och en kille.
/Loan
tx-slöjd
Ni som tog hem era broderier för att jobba hemma, GLÖM INTE att ta med arbetet till skolan, för vi har textilslöjd som vanligt på onsdag 23/2.
Ha en trevlig dag i Romme ni som åker dit, er andra ser jag på bowlingen i morgon.
Hälsningar birgitta
Redovisningsform i Temat
Arbetslaget gör en pudel
Arbetslaget förhastade sig i fredags.
Eleverna får förfoga över alla arbetslagets timmar, Språk och estetiska ämnen ligger oförändrade.
Temat är alltså Alkohol, Tobak och Droger
Redovisningsformerna är fria, eleverna har fått listat de olika redovisningsformerna.
Nedan följer en länklista med fakta och information.
Alla elevarbeten SKA innehålla fakta om alkohol,tobak och droger.
http://www.rokfriungdom.se/tobak/fakta.php
http://www.can.se/sa/node.asp?node=1497
http://www.fhi.se/Tillsyn/Tobak/
http://skolarbete.nu/skolarbeten/ungdomar-alkohol-och-narkotika/
http://www.fhi.se/Handbocker/Tonarsparloren/Fakta/Varfor-ar-alkohol-farligt-for-unga/
http://www.prataomalkohol.se/html/om_material.php
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/nej-till-alkohol-skyddar-unga_5834855.svd
http://www.drugnews.nu/article.asp?id=5779
Kompledigt
TISDAG 22/2
De som är kvar i stan samlas kl. 10:45 på skolgården. Vi åker till Sickla och bowlar+lunchar.
/Loan
B-spanska inför v. 8
C-spanska inför v. 8
Historia!!!!!!
Första länken går direkt till sidan om Eurpoas stormakter, den andra länken går till startsidan.
http://www.historia2.se/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=72
http://www.historia2.se/
Och ett sevärt program om Franska Revolutionen:
http://www.youtube.com/watch?v=6EvakM9Waus&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=U2oHmIFNW_A&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=o8FMDHhth5A&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=RkBMuinXEmg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=TmIsrxmZgXY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=iFoJqn0GISo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=6zF9cmRKbBQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=AgNfK7RaNE8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=agMMDI-84bk&feature=related
Loan
SOOOOOOOOOOOOOOOOOOO...
hilsen fra
gim
C-spanska
Imorgon, torsdag 17/2, drar C-spanskan i gång!
Vi kommer att hålla till i sal 321 mellan kl. 15.15-16.15.
BIENVENIDOS
//Anna Hedqvist Williams
Tyskaprov
Historia 1600 - talets England
Från serien Kings and Queens på Brittiska Channel 5.
Titta på dem i ordning uppifrån och ner:
Om James I:
http://www.youtube.com/watch?v=aa2LMj-j_is&feature=watch_response_rev
Om Charles I:
http://www.youtube.com/watch?v=3NsEgPrvfoo&feature=watch_response
http://www.youtube.com/watch?v=WesxJw7OpOw&feature=watch_response
http://www.youtube.com/watch?v=kbAiq38bGkU&feature=watch_response
Om Oliver Cromwell:
http://www.youtube.com/watch?v=0KhWqImZuII&feature=watch_response
Om Charles II:
http://www.youtube.com/watch?v=srzpGVzlvaU&feature=watch_response
http://www.youtube.com/watch?v=Ys05C4unR74&feature=watch_response
http://www.youtube.com/watch?v=8CndjKuRKEc&feature=watch_response
Vi måste låta BBC skoja till det lite om Charlie "King Bling"
http://www.youtube.com/watch?v=P2kyNbZc7oc&feature=related
Loan
Presentationsgrupper för kulturprojektet
As I explained you will be divided into partner groups. Each group will focus on their partner group when giving feedback. Some pointers:
Is the presentation between 5-10 minutes?
Are the presentators talking loud and clear?
Are they using an appropriate language and tries to vary the choice of words and phrases?
Are they speaking freely – with keywords?
Is the presentation introduced and summarized in a good way?
List at least three things that were particularly good with the presentation
List a few things that can be improved until next time.
As a partner group you are also expected to pay attention what is being said besides focusing on how it is being said. Do you feel that you have gotten enough information about the country/city, is there something they should have added?
The groups are as following:
A: Group 1: Manne, Gustaf – South Africa
Group 2: Elsa, Eva – London
Group 3: Siobhan, Ella, Sofia – Hawaii
Group 4 Gabriel, Emil – London
Group 5: Otis, Nisse, Edgar – New York
Group 6: Martha, Nelly, Alma – Sydney
Group 7: Maria, Selma – Hawaii
Group 8: Max – Manchester
Group 9: Emma, Rebecka – London
Group 10: Wille, William, August – New Zealand
B: Group 1: Arthur, Erik – Jamaica
Group 2: Stella, Saga – New Zealand
Group 3: Vidar, Micke – Hong Kong
Group 4: Nisse, Emanuel – Texas
Group 5: Tess, Kajsa – Miami
Group 6: Erik, Anton – England
Group 7: Simon, Marcus Noa – India
Group 8: Nike Linnea, James – Liverpool
Group 9: Regina, Ellen – Scotland
Group 10: Emma, Elin – Los Angeles
Group 11: Emma, Felicia – Alaska
C Group 1: Gus, Viktor – Australia
Group 2: Din, Julia, Elsa – New York
Group 3: Philip, Robert – Matla
Group 4: Erik, Rikard – Sydney
Group 5: Shanti, Disa, Simon – New Zealand
Group 6: Pia, Dina, Agnes – New Zealand
Group 7: Linn, Linn - Hawaii
Group 8: Alex, Morris, Folke, Felix – Johannesburg
The groups will be paired up in a simple manner. Group 1-2 are partner groups. 3-4. 5-6. 7-8. 9-10. In B (since there is an odd number of groups) 10 will give feedback to 11 and 11 will give feedback to group number 1.
If you have any questions please write them on the blog or mail them to me, and it is okay to do it in Swedish. If there are any errors with the groups, please let me know.
Lycka till!
//Love
Föräldrarådet!
Protokoll föräldrarådet måndagen den 31 januari 2011
1. Katarina Norras likabehandlingsarbete; Lotta kurator och Madde pedagog informerade om det pågående arbetet. Skolans likabehandlingsgrupp som representerar pedagoger från arbetslagen träffas regelbundet för att följa upp och utveckla skolans likabehandlings och antimobbing arbete. Varje arbetslag har i uppdrag att för sin årskurs ta fram en egen specifik handlingsplan där de presenterar sitt specifika likabehandlingsarbete i årskursen. Handlingsplanen skall ligga på årskursernas hemsida/blogg som länk. Vi fortsätter att fortbilda personalen med olika föreläsningar och seminarier. Personalen på fritids samarbetar med övriga skolor på Östra Södermalm, med gemensam fortbildning och utvecklingsarbete. Fritids arbetar utifrån en dokumentationsmall som kartlägger och utvecklar arbetssättet kring likabehandling. Lotta och Madde beskrev även en modell som heter ”Huset modellen” som vi kommer utveckla i vår verksamhet. Har du frågor eller funderingar kontakta Lotta eller Madde.
2. Budget 2010/2011; bokslutet påvisade ett litet underskott för 2010 som vi balanserade med ett överskott från 2009. Satsningen på IKT och överföringen till Volvo GSIT under 2010 var en anledning till att vi fick ett lite underskott. Överskottet från 2009 har vi under 2010 använt till att investera och utbilda personalen i IKT och investerat i datorer, kameror, skrivare, projektorer samt annan kringutrustning. Budget för 2011 kommer att processas med personal och arbetslag under vecka 6.
3. Information kring Norrskenets verksamhet; Skolledningen har beslutat att skolans montessoriverksamhet Norrskenet på sikt kommer att fasas ut. Norrskenet är en så pass liten del av skolans verksamhet och vi ser att det är svårt att upprätthålla kontinuitet och kvalitet i undervisningen. Norrskenet är en integrerad verksamhet från förskoleklass till årskurs 5 med 8 - 10 elever i varje årskurs. Efter skolår 5 har Norrskenets elever integrerats över till årskurs 6. Utfasningen innebär att nuvarande årskurs 3, 4 och 5 går in i den ordinarie verksamheten from höstterminen 2011. Planeringen av utfasningen startar under våren där berörda årskurser planerar i samråd med eleverna.
4. Återkoppling från samrådsmötet i december; Frågor som kommer till föräldrarådsrepresentanterna lyfts på föräldrarådet, som i sin tur avgör vilket forum frågan skall beredas i. Frågor/synpunkter slussas vidare till skolledning, arbetslag eller diskuteras på kommande föräldraråd.
5. Arbetsgrupp kring fysisk arbetsmiljö; En upprustning av vissa utrymmen kommer göras under året. Skolan planerar att rusta och utveckla några enheter/årskurser, där några årskurser visat intresse. Från föräldrarådet är Peter Gest och Jonas Bolin delaktiga.
6. Frågor till föräldrarna i årskurserna för återkoppling till nästa föräldraråd
· Hur väl känner du till årskursens likabehandlingsarbete/handlingsplan?
· Hur har arbetslaget presenterat sitt pågående likabehandlingsarbete?
Mejla svar på dessa frågor till oss föräldrarepresentanter, Jonas, Maria, Peter eller Yael före 25/2
På fråga #6 kan jag ge en kommentar direkt =)
Arbetslaget har inte presenterat sitt likabehandlingsarbete. Det finns inte nerskrivet ännu. Arbetslaget drabbades av akut hjärnsläpp när vi skulle formulera det i skrift.
Vi arbetar med likabehandling varje dag, hela tiden. Vi bemöter ord och handling, vi diskuterar normer och beteenden....Under våren så kommer vi få till ett tema som berör olika former av diskriminering och vi kommer att få en föreläsning från Expo.
Se där det blev en minipresentation =)
/Loan
Bedömningsmatris för Novellen i svenska
Novell bedömning åk 8.
|
G |
VG |
MVG |
Novelldiskussion
|
Deltar i samtal. Kan uttrycka sig tydligt och begripligt. |
Bidrar aktivt till samtal och diskussioner. Kan argumentera för sin åsikt. |
Är engagerad och drivande i samtal. Granskar kritiskt egna och andras argument. Utvecklar innehåller i samtalet. |
Lyssna
|
Kan lyssna på andra. |
Kan lyssna aktivt på andra. Kan ge respons och bemöta andras tankar och åsikter. |
Kan bygga vidare på andras åsikter och dra egna slutsatser. |
Skrivregler (skiljetecken, stavning, stor/liten bokstav, sammansatta ord…)
|
Relativt korrekta skrivregler. Viss osäkerhet som inte stör läsaren. |
Säkerhet i skrivregler, med något eller få formella fel. |
Få formella fel, ett i princip felfritt skrivspråk. |
Språklig kvalité (ordförråd, formuleringar, meningsbyggnad, stil…)
|
Meningsbyggnad korrekt, enkel, föga varierad. Ordvalet begränsat. |
Ofta korrekt meningsbyggnad även i långa mer komplexa meningar. Varierat ordval med strävan efter personlig stil. |
Variationen i texten ger ett behagligt flyt. Varierat och precist ordval. |
Sammanhang (planering, röd tråd…)
|
Någorlunda tydlig struktur. Texten är begriplig med en röd tråd. |
Klar struktur, tydlig fokus på ämnet. Tydlig början och slut som passar ämnet. |
Säker, välvald uppläggning för ämnet. |
Texten i sin helhet
|
Visar att eleven är på rätt väg i sin skrivutveckling. |
---------------> |
Visar att eleven kommit långt i sin skrivutveckling. Innehåller struktur och språk som samspelar väl. |
Så anmäler du dig till ROMME!
Pga tekniskt strul och att www.knorra.se ligger nere så får du en beskrivning här hur du går tillväga när du bokar din romme resa + eventuell utrustning.
Hör av dig till någon personal om du får problem!
Lycka till! //Nisse
Välkommen till Romme Alpin på skidresa!
Tisdagen den 22 februari 2011 Romme Alpin, Borlänge.
Du anmäler dig och betalar direkt via webben.
Gå in på www.rommealpin.se och klicka på Skola Online.
Skriv in Katarina Norra skolas lösenord: 9059831 och gör sedan
din beställning.
Bokningen är öppen så länge det finns platser kvar mellan
2011-01-12 och 2011-02-12.
Priser
Friluftsdagspaket där resa och SkiPass ingår 0:-
Utrustning: Hyra av skidpaket 165:-
Snowboard och bladespaket 195:-
TwinTipPaket 240:-
Friluftsdagsmeny: Hamburgermeal eller pasta med köttfärssås sallad och dryck 50:- Samma lunchkupong gäller för båda alternativen och du väljer mat på plats.
Vid sjukdom/skada kontaktar du skolan. Återbetalning sker efter det att vi får en lista på anmälda elever från skolan. Det inbetalade beloppet återbetalas med ett avdrag för en administrativ avgift på 100 kr. Avbokning Avbokning kan ske via telefon eller e-post till Romme Alpin. Senast den dagen då bokningen stänger kan du avboka.
Har du frågor så kontakta skolans ansvarige ledare: Lars Stahlin.
Telefonnr. 08-50842988 ring eller e-post:
Skolan står för bussresa och liftkort.
Astronomi
En liten länk om vårt solsystem:
http://www.youtube.com/watch?v=IBzmz1Adg2o&feature=channel
/Loan
Fredag 11/2
/Loan
NO
ARBETSOMRÅDE ASTRONOMI
Mål som eleverna ska uppnå:
-ha insikt i materiens uppbyggnad av elementarpartiklar och atomer,
-ha insikt i universums uppbyggnad och om hur denna kunskap utvecklats genom tiderna,
-ha kunskap om vårt solsystem samt om stjärnor och deras utveckling,
-kunna genomföra … observationer och experiment samt ha insikt i hur de kan utformas,
-kunna med hjälp av exempel belysa hur fysikens upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild,
-kunna med historiska exempel beskriva hur kunskaper i fysik har bidragit till förbättring av våra levnadsvillkor, samt ge exempel på hur den har missbrukats,
Mål att sträva mot:
-utveckla kunskap om fysikens världsbild utgående från astronomi och kosmologi,
-utvecklar kunskap om växelspelet mellan undersökningar och experiment å ena sidan och och utveckling av begrepp, modeller och teorier å den andra,
Vi kommer att arbeta med olika vetenskapliga texter, titta på studiefilmer, gå på Observatoriemuseet och andra museer (om arbetstiden tillåter), diskutera i grupper. Prov planeras i slutet av arbetsområdet. För provdatum, se kalendern. Lista med viktiga begrepp kommer att delas ut till eleverna.
Studietiden: v 3 tom v 10
Bedömningsmatrisen finns separat.
NO
Bedömningsmatris Fysik | |||
avser | Kvalitativa kunskaper | ||
Godkänd | Välgodkänd | Mycket välgodkänd | |
Förståelse för | Du känner till i temat | Du kan använda nämda | Du kan med hjälp av våra |
grundläggande | nödvändiga begrepp. | begrepp för att beskriva | begrepp , modeller och |
begrepp | Du kan ge en egen kort | eller förklara olika | teorier skapa egna |
förklaring till varje | förlopp i vår vardag. | frågeställningar och | |
begrepp | hypoteser kring dessa. | ||
observationer och | Du kan utföra | Du för arbetet fram | Du kan förstå vetenskap- |
experiment | mätningar, samt | när problem skall | liga tillämpningars fördelar |
experiment på egen | undersökas, resultat | och begränsningar när det | |
hand eller i en grupp. | tolkas och slutsatser | gäller att lösa vardagliga | |
Du kan skriva hypotes | dras. | och samhälleliga | |
iaktagelser och | problem. | ||
Kunskaper om hur | slutsatser. | ||
fysiken påverkat | Du kan beskriva med | Du bidrar vid diskussioner | Du använder begrepp, |
vår omgivning | något exempel hur | och använder dina natur- | modeller och teorier för |
och våra | det, som vi arbetade | vetenskapliga kunskaper | att skapa nya frågeställng- |
levnadsvillkor | med i temat, | för att granska och värdera | ar och hypoteser om |
påverkar omgivning | ställningstaganden om hur | företeelser i vår omvärld. | |
och våra levnadsvillkor. | vi använder fysikkunskaper | ||
i vardagslivet. | |||
Hemsidan!
Eftersom en ny hemsida är under utveckling så får vi klara oss med bloggen tillsvidare.
/Loan
Nåt för helgen
EU-projekt
STAD-sektionen är en forsknings- och utvecklingsenhet inom Stockholms läns landsting och Karolinska institutet. Vi har under drygt tio års tid bedrivit forskning som syftar till att öka kunskapen och förbättra det förebyggande alkohol- och drogarbetet, inte minst riktat till unga människor.
För tillfället deltar vi i ett EU-finansierat projekt kallat ”European Family Empowerment”. Det är ett treårigt forskningsprojekt i sex städer i Europa. Deltagande städer är Palma de Mallorca, Lissabon, Liverpool, Prag, Ljubljana och Stockholm. Trots att majoriteten av alla unga är tillfredsställda med sina liv så ökar så väl hälso- som sociala problem bland vissa unga i Sverige. Det finns ett flertal tänkbara förklaringar till detta, bland annat individuella, ekonomiska och sociokulturella faktorer som spelar in. Ändamålsenligt familjestöd har vid ett flertal internationella studier visat sig vara ett av de mest effektiva sätten att hjälpa unga hantera dessa problem.
Detta projekt är till för att samla in information som kan hjälpa till i utvecklingen av strategier för att stödja föräldrar/vårdnadshavare och andra familjemedlemmar att hantera de svårigheter de möter när de hjälper sina barn.
För att få svar på dessa frågor så önskar vi att genomföra en enkätundersökning med elever i åldrarna 12-17 år och med deras föräldrar/vårdnadshavare. I enkäten ställer vi frågor till ungdomar om deras fritidsaktiviteter, Internetanvändande men även frågor kring deras eventuella bruk av alkohol, tobak och narkotika. Vi frågar föräldern/vårdnadshavaren om gemensamma aktiviteter med barnet, regler inom familjen, deras alkoholvanor samt huruvida de tror att deras barn dricker alkohol, röker och använder narkotika. Studien är etikprövad och godkänd av regionala etikprövningsnämnden i Stockholm.
Länk till STAD
http://www.stad.org/default.aspx?id=4&epslanguage=SV
NO - planering
Preliminär planering i NO vt 2011
Tema 1 Astronomi, ämne: fysik. Arbetsveckor: 3,4,5,6,7,10.
Prov: 14 mars
Tema 2 Bygga bilar, ämne: fysik, teknik. Arbetsveckor: 11,12,13.
Den färdiga bilen ska lämnas in senast den 1 april
Tema 3 Växter, fotosyntes, ämne: biologi. Arbetsveckor: 14,15,17,18.
Prov: 9 maj
Tema 4 Ämnenas kretslopp i naturen, ämne: kemi. Arbetsveckor: 20,21,22.
Prov: datum bestäms senare.
Planeringen är preliminär. Ändringar kommer att göras om skolan planerar annat.
Till varje tema kommer att skrivas specifik planering med uppnående mål och bedömningsmatris.
NO
Den fullständiga planeringen i NO kommer att publiseras så fort jag är klar med den.
Elena
Museibesöket igår
/Loan
HK
Till 8:ans veckobrev
HEMKUNSKAP
Under praoveckorna ,då det är hälften av antalet elever , bakar eleverna bullar enskilt ena veckan och gör en gemensam brunch (samarbetsövning) veckan därpå.
De har fått, eller kommer att få en hemläxa som består i att tillaga en måltid enligt tallriksmodellen. Detta ska redovisas senast den 28:de februari
Mvh/ Kerstin Johansson
Idrott
Salar denna vecka:
Onsdag: övre
Fredag: forsgrenska