Romme 2011

Vill bara påminna alla ni som ska med till Romme att boka! Sista datum för bokning är den 12/2 eller så länge det finns platser kvar.

Det finns gratis skidskola för er som vill ha det! Prata med mig (Nisse) eller någon av de andra idrottslärarna på plugget om du vill gå i skidskolan!

På första sidan på www.knorra.se så finns information om hur du går till väga när du ska boka.

//Nisse

Till alla (eventuellt oroliga) föräldrar

Hej.
Jag blev väldigt förvånad när jag kom till jobbet idag och fick höra att jag skulle bli pappa.
Detta kom som en fullkomlig överraskning för mig. Jag tror att det är en överraskning även för min flickvän eftersom det inte finns några indikationer på detta överhuvudtaget.
Jag skall alltså inte bli pappa såvitt jag, och min sambo, vet.
Jag kan tänka mig att det eventuellt finns någon sammanblandning med Emelie som gjorde praktik under förra terminen och som strax skall ha barn, men det är inte med mig; jag tror att pappan till barnet som för övrigt råkar vara min bror, skulle bli både förvånad och arg om det var så att jag var inblandad på något sätt.

Så för att eventuellt lugna farhågor som tycks finnas: Inga barn i någon mage, inga barn inom någon omedelbar framtid.

Visserligen har jag god kontakt med barnet inom mig men det är ju en annan femma;)

Det gjorde dock att min måndagsmorgon var långt mer intressant än vad den vanligtvis är.

//Love


Minnesanteckningar från föräldramöte den 27 januari 2011

C:a 40 föräldrar deltog .

 

Ny gymnastiklärare, vikarie, Nisse, ung, nyutexaminerad, presenterade sig. Vikarierar året ut för David.

 

Love ny engelsklärare tar över efter Simona. Förhoppningsvis blir han kvar ända upp till och med nian.

 

Resten är det gamla gänget lärare.

 

Vi delades upp i grupper och satt och pratade om tre olika frågor;

 

Synpunkter om bloggen;

 

Arbetslaget har försökt fånga upp alla frågor som kom upp på förra föräldramötet och mycket har blivit bättre och mer ska bli det.

 

Föräldragruppernas synpunkter:

 

Bloggen har blivit bättre, funkar bättre som dubbelcheck mellan lärare, föräldrar och elever.

 

Men vissa ämnen saknas helt och det är ojämnt mellan de olika ämnena. Alla måste finnas med där. Vi vill att alla ämneslärare ska skriva på bloggen, minimikravet är att alla läxor ska finnas där.

Vill ha länk på bloggen till Knorrasidan. (Åtgärdat 28/1. Loans anm.) Vi vill ha telefonnummer till alla föräldrar men också till barnens mobiler på telefonlistan. Dock INTE på bloggen eller hemsidan utan denna lista skickas direkt till föräldrarna via mejl.

 

Alla som vill uppdatera listan med mobilnummer till barnen, e-postadresser etc kan mejla till Loan på mejadress [email protected]

 

Det är oerhört viktigt att det finns en så komplett lista som möjligt till föräldrarna, så att alla föräldrar kan få information som inte kan läggas ut på bloggen.

 

Oro kring kvalitetssäkring av språken, grammatik och glosläsning etc.

 

Kritik mot att det fanns en särskild grupp med elever som fått extrauppgifter i engelska. Nu ska eleverna arbeta på ett annat sätt, bl a med grupparbeten kring teman.

 

Oro kring kriterier och bedömning, att de ska vara tydliga och att man får bra respons på stora arbete, enskilda och gemensamma uppgifter. Att eleverna får feedback och möjlighet att resonera kring vad de har gjort.

 

Respons från lärarna:

Vi arbetar med planering och med glosor, men på annorlunda sätt, t ex genom att man får skapa en berättelse.

I engelskan finns glosmaskinen (ett dataprogram) . Både läroböcker och tema används.

 

Schemat har ändrats efter jul så att dagarna blivit längre. Å andra sidan börjar man senare fler dagar i veckan. Föräldragruppen drev frågan om längre pauser mellan lektionerna i höstas och en konsekvens av detta var att dagarna blev längre. Till nästa år kan det vara så att eleverna får sitta och fundera över hur ett schema skulle kunna se ut till 9:an.

 

En effekt av schemaomläggningen blev att det är två timmar i veckan som är s k ”fria arbetspass” där eleverna jobbar själva med olika ämnen.

Alla får jobba med det de vill och behöver och det finns någon eller några från arbetslaget med som kan stötta och hjälpa till.

 

Det finns kritik från eleverna att de har för många lektioner. Men det är viktigt att ha lärarledda lektioner, det påverkar kvaliteten på inlärningen.

 

Sociala frågor:

 

Att vara tonårsförälder, regler, normer och värderingar.

 

Det blir nattvandringar vid 6 tillfällen för åttorna under våren. Vi måste få snurr på det så att alla föräldrar är med vid något tillfälle. Man måste vara minst 2-3 föräldrar som går…

 

Nytt möte strax före Valborg, då tar skolan hit närpolisen också, samt sitter tillsammans föräldrar och elever och diskuterar i grupper.

 

Polisen Medborgarplatsen är i skolan varje torsdag och äter lunch och vill lära känna eleverna.

Föräldrasynpunkter:

 

Man har mest kontakt med det egna barnets kompisars föräldrar. Generella regler för tider etc är nog svårt att ha. Men många föräldrar har kontakt med närstående kompisars föräldrar och stämmer av med dem.

 

Viktigt att informera varandra om vad som händer, kontakt med fältarna om tobak, alkohol och narkotika.

 

Klassresan

 

Alla tycker att det är intressant med början av 9:an .

Det finns idag ca 48.000 kronor.  Det är en ekonomisk fråga hur långt man kommer. Vässarö kostade 76.000. Tokyo känns nog lite avlägset. Men vi ska fortfarande ha aktiviteter för att få ihop pengar. Det finns också pengar att ansöka om. Denna termin är det Loan och Karins mentorgrupper som organiserar aktiviteter.

 

Förslag på resmål:

Kolarbyn i Skinnskatteberg.

Gotska Sandön.

Barnens ö eller Vässarö eller ngt liknande.

 

Barnen måste få bestämma utifrån realistiska förutsättningar.

 

Vid tangentbordet:

Elle - Kari Höjeberg (Mannes mamma)

 

 


HÄJJ.

Det efterlystes en länk till Katarina Norras hemsida.

HÄR ÄR DEN..............KOLLA TILL HÖGER!

gim

Livräddning fredag 28/1

Alla börjar 9:45 på fredag. Samling i textilslöjden för info samt gruppindelning.
/Nisse

Inför föräldramötet i morgon, torsdag

Eftersom vi ska prata lite om alkohol så är det bra om ni besöker nedanstående webbplats

http://www.tänkom.nu/index.html

/Loan

Planering Bild Vårterminen 2011

Pärmar att förvara alla arbeten i.Inspirerade av Paul Klees färgskala.


Karikatyruppgift.Blyertsövning.Lär oss använda mjuka blyertspennor och stompfer att göra skuggor
med.

Genomgång av olika bildgenrer.Konstbild,reklambild,propagandabild.....
Eleverna lämnar in egna exempel.

Bildläxa , lämna in en minnesbild från praon. Valfri teknik.


Arbeta med lera.Visa olika uttryck.Tex. ilska, glädje,lycka etc.


Foto. Grupparbete där eleverna själva bestämmer vilket tema Använder systemkameror. .Powerpointpresentation.


Akrylmåleri på pannå. Måla porträtt och landskap.Inspirerade av renässansmåleri.

Vi bstämmer tillsammans i vilken ordning vi ska göra dem olika uppgifterna.

/ Märta

Svenskaplanering

NOVELLPLANERING

 

Syfte

·       Att lära känna novellen som genre. Vad kännetecknar en novell?

·       Att uppleva noveller av olika författare.

·       Att diskutera, reflektera och analysera olika noveller.

·       Att öva sig i att uttrycka sig muntligt i mindre och större grupp.

·       Att öva det skriftliga uttrycket genom att skriva en novell.

·       Att ge respons på andras texter.

         Vi läser

·       Mötet, Anna Ström

·       Han hade grön kostym, Clara Pehrson

·       Att döda ett barn, Stig Dagerman

·       Ensam hemma, Gunnel Beckman

        Arbetssätt

·       Vi börjar med en inspiration och språkliga tips inför skrivandet av en egen novell.

·       Vi läser fyra olika noveller som diskuteras i grupp.

·       Vi skriver egna noveller.

·       Vi kommenterar språkligt en kamrats novell.

       



           Tidsplan

·       Uppstarta tis 11/1.

·       Novellerna läser vi lektionstid v. 3, 4, 5, och 6

·        Den skrivna novellen ska lämnas in tors 17/2


Mer Tyska

ATT LÄSA PÅ INFÖR PROVET  I ÅK 8 VT-11

 

 

TEXTBOKEN

 

St. 4 ”Im Doppeldecker durch Berlin” Känna till olika plaster, byggnader och monument som presenteras I stycket. Kunna fråga varandra hur man kommer till olika platser utifrån kartan s. 30-31.

 

St. 5 ”Ein Mann für Mama” Lunna berätta om författarinnan. Kunna glosorna fr.o.m. das Arbeiterviertel som hör till stycket om författarinnan.

 

Possesiva pronomen § 5 s. 97-98.

 

Prepositioner som styr antingen ackusativ eller datiov §36 s. 131-132.

 

 

ÖVNINGSBOKEN

 

  • St. 4 ”Wo ist der Fernsehturm?” :övning 2 s. 56

 

 

 

  • Böjningen av wissen s. 60.

 

  • Prepositioner som styr antingen ackusativ eller dativ s. 60-63.  RIA=Riktning+ackusativ   BEDA = Befintlighet+dativ

 

  • Fortskaffningsmedlen s. 65-66.

 

  • St. 5 ”Ein Mann für Mama” Infinitiv med zu s. 67-68

 

 

 

 

 

Viel Glück!

 

Eva

 

 


Planering i Tyska

PLANERING ÅK 8 VT-11

 

 

 

v. 3/5

  • Genomgång av stycket om författaren Christine Nöstlingers liv s. 33 i textboken. Vi lyssnar på ”Ein Mann für Mama” (s. 32) som hon har skrivit och tar, med ordlistans och en kompis hjälp, reda på vad stycket handlar om.
  • ”Göra klart”- vecka: Gör klart det du inte hunnit med. Rätta med hjälp av facit.
  • Öva dialogerna och fraserna (”Im Doppeldecker durch Berlin”) . Se till att du kan fråga om vägen till olika ställen på tyska (st. 4 och stencilerna). Viktiga ord: links, rechts, geradeaus.

Läxa till månd. den 24/1: Du ska med stödord kunna berätta om författarinnan Christine Nöstlingers liv.

 

v. 4/6

  • LÄXFÖRHÖR – Berätta om författarinna Christine Nöstlinger.
  • Infinitiv med zu övn. 2-3 s.67 i övningsboken. Arbeta även med stencilen gällande detta som du får av Eva.
  • Tidningsartikeln ”Wieso zerspringt Glas, wenn man ganz hoch singt?” övn. 1 s. 67 i övn. boken. Läs och försök med hjälp av ordlistan att översätta den.
  • Bilmärken är maskulina på tyska – Se övning 4!
  • Repetera possesiva pronomen § 5 (s. 97-98 i textboken) i minigrammatiken. Försök fylla i rätt possesivt pronomen i övning 5 b) Rätta med  facit!

Läxa: Glosorna fr.o.m. das Arbeiterviertel (s. 155 i textboken)

 

v. 7

·         LÄXFÖRHÖR (glosorna fr.o.m. das Arbeiterviertel)

·         Övrigt: Repetition st. 4-5 (Se stencil! ”Att läsa på inför provet”)

 

 

v. 8

 

PROV MÅNDAGEN DEN 21/1  (Se stencil ”Att läsa på inför provet”)

 

 

 

 

 

Viel Glück!

 

Eva

 

 


Idrott och hälsa VT-11

Hej föräldrar med ungdomar i årskurs åtta!

Jag heter Nils och är era ungdomars vikarierande idrott och hälsalärare denna termin. David är som bekant föräldraledig. Jag har tillsammans med David gått igenom vad de hittills gjort på idrott och hälsalektionerna och hur han har utformat dessa, så att jag kan ta vid hans arbete på bästa sätt. Vid betygssättning i slutet av terminen kommer jag och David givetvis att arbeta tillsammans för att era ungdommar ska få en så rättvis bedömning som möjligt, då David känt era ungdomar längre än mig.

Med vänlig hälsning Nils Söderström, med förhoppningar om en bra termin!

Tel. 50842862
[email protected]


Betygskriterier Cultural Project

Mål att uppnå:

·         Att på egen hand och i samarbete med andra, planera och utföra arbetet.

·         Att få kunskaper om vardagsliv, samhälle och kulturtraditioner i några länder där engelskan har en central ställning.

·         Att använda olika hjälpmedel för att få fram informationen gällande staden/landet.

·         Att återge information från olika källor dels skriftligt, dels muntligt.

·         Att vara en god lyssnare och kunna ge feedback till dina kamrater.

·         Att avslappnat kunna berätta och förmedla information om landet/staden du har valt.

 

Betygskriterier Cultural Project

Du och din grupp…

G:

… Följer instruktionerna för projektet

… Kan utbyta information och åsikter på engelska

… Kan uttrycka er själva tydligt, med egna ord.

… Kan, med hjälp av stödord, berätta om landet/staden ni valt på ett klart och tydligt sätt.

… Att fakta ni har hittat om ert land överensstämmer med verkligheten.

… Håller ett relevant och välplanerat muntligt föredrag.

… När en annan grupp håller sitt föredrag så är ni uppmärksamma lyssnare och kan ge konstruktiv kritik på åtminstone en presentation.

VG:

Se kriterierna för G

Kan utöver detta:

… På ett klart och säkert sätt ge information och ge uttryck för era egna åsikter på engelska.

… Kan, med lite hjälp från stödorden, prata fritt kring, förklara saker och sammanfatta information ni har funnit om landet.

… Ni använder något/några idiomatiska uttryck.

… Er affisch är tydlig, genomtänkt och relevant.

 

 

MVG:

Se kriterierna för G, VG.

Kan utöver detta:

… Tala om landet på ett ledigt sätt och presentera fakta på ett fängslande sätt.

… Anpassa språket och vokabulären till situationen. Engelskan är varierad och har ett bra och stadigt flöde.

… Ni använder idiomatiska uttryck på ett passande sätt.

… Ni kan argumentera kring varför ni har valt att utforma er affisch på det sätt ni gjort.

 

Love 


På gång.....

I dag måndag 24/1 åker eleverna (de elever som inte är på prao) till Observatoriemuseet http://www.observatoriet.kva.se/

Samling på skolgården kl. 16:00. Guidad visning 17:00 - 19:00

Fredag 28/1 är det skolans val. På förmiddagen tränas livräddning och efter lunch åker vi till Medeltidsmuseet.

Under v. 5 - 6 går de elever som inte praoar till Observatoriemuseet vid två olika tillfällen. Elena sätter ihop grupperna och meddelar senare vem som går när.

Datum och tider:

Onsdag 2/2 samling på skolgården 16:30. Guidad visning 17:30 - 19:30

Tisdag 8/2 samling på skolgården 16:00. Guidad visning 17:00 - 19:00

Eleverna kommer att få en dags kompledigt längre fram på terminen.

Nytt från Skolverket

Skolverket
www.youtube.com
Välkommen till Skolverkets YouTube-kanal! Här hittar du ett urval filmer från Skolverket. Skolverket styr, stödjer, följer upp och utvärderar kommuners och skolors arbete med syftet att förbättra kvaliteten och resultaten i verksamheterna.

Matematik VT - 11

Terminsplanering i matematik vt 2011

Arbetsområde 1 v 2-7

Geometri

Mål:

  • Att förstå och kunna förklara vad area är

  • Att kunna beräkna arean av kvadrat, triangel och cirkel

  • Att kunna använda de vanligaste areaenheterna

  • Att kunna använda skala och göra mätningar i en ritning

  • Att kunna beskriva olika geometriska figurer

Diagnosen ska vara inlämnad v.4 och v.6

Prov v.7

Arbetsområde 2 v 10- 13

Algebra

Mål:

  • Att kunna lösa ekvationer

  • Att kunna lösa matematiska problem med hjälp av ekvationer

  • Att kunna skriva algebraiska uttryck med och utan parenteser

  • Att kunna förenkla algebraiska uttryck

  • Att kunna multiplicera variabler

 

Diagnosen ska lämnas in 21/3

Prov v.4/4

Arbetsområde 3 v 14 – 18

Sannolikhet

Mål:

-att kunna förklara begreppet ”sannolikhet”

- att kunna räkna ut sannolikheten för att en händelse ska inträffa

- att känna till hur sannolikhet kan bestämmas genom att göra praktiska försök

Diagnosen ska lämnas in 29/4

Prov 11/5

Arbetsområde 4 v 19 – 22

Egen matematisk undersökning

Mål:

-att utveckla sin förmåga att förstå, föra och använda logiska resonemang, dra slutsatser och generalisera samt muntligt och skriftligt förklara och argumentera för sitt tänkande

- att utveckla sin förmåga att formulera, gestalta och lösa problem med hjälp av matematik

Arbetsområdet ar frivillig. Om man behöver reppetition eller mer tid för att uppnå andra mål, så kan man arbeta med andra uppgifter. Vad som ska göras under veckorna måste diskuteras med läraren.

 

Alla läxor och provdatum ska finnas på bloggen (kalendariet)

Ändringar kan förekomma pga andra skolaktiviteter.

Bedömningsmatrisen är samma som finns i höstensplanering.

 

 


Schema VT - 11

http://www.megaupload.com/?d=73WDTF8I
Via den här länken kan ni ladda ned schemat som pdf-fil, vänta i ungefär 40 sekunder tills knappen "vanlig nerladdning" dyker upp, och tryck på den.
(Tack fantastiska Disa!)


Skolmöte 17/1 2011

Förslag från rektor att välja in elever i gruppen representanter och lärare.

Mer tid i skolan finns för läxläsning. Tag hjälp av undervisande pedagog.


Ny engelskalärare: Love Nilsson. [email protected]. Har gått en termin tillsammans med företrädaren.

Nytt schema med inlagda raster etc på gång. Dagarna har blivit lite längre i.o.m. detta.
Schemat visas den 27 eller trycks ut digitalt i förväg.


Webben har krånglat och skall fortsätta arbetas med. Bl.a. skall en backup läggas upp och webben skall kunna handhas från extern adress av ansvarig.


Bloggen skall användas för information, men eleverna skall naturligtvis ha koll på läxor etc även utan bloggen. Viktigt här att all info verkligen läggs ut på bloggen eftersom många nu förlitar sig på den.

Reklamen skall tas bort från bloggen.


Skolledningen har påbörjat arbetet med likformiga utvecklingssamtalspapper och med att vara närvarande på Skolwebben.


De nya lärarna presenterar sig på mötet den 27 januari.


En del frågor som exempelvis lärarnas syn på sina ämnen kan med fördel informeras till representanterna. En del frågor är inte diskussionsfrågor utan av mer informativ karaktär. Lärarna följer läroplanen och vi har ”koll”.


Datum för skolresan bör bestämmas den 27 januari.


Skolan tar upp frågor om droger och alkohol i mindre grupper. Vad som kan hända etc.


Vilka föräldrar ska nattvandra?


Skolans arbete och samarbete med polis etc fortsätter.


Vilka frågeställningar är aktuella och finns hos föräldrarna? Tag reda på inför den 27.

 

Punkter den 27 januari.
• Vad händer under våren
• Blogg
• Planering
• IUP-samtal
• Skolresan: när, var, hur.


Fredagens schema



8:30 - 9:30
Franska
Id (för de som läser ty och sp1)
Ma (för de som läser Sp2 och b Eng)

9:50 - 10:50
Id (för de som läser Fr)
Ma (för de som läser Sp1)
b Eng
Sp 2

11:10
Id (för de som läser Sp 2)
Ma (för de som läser Fr, Ty)
Sp1

12:15 - 13:00
Lunch

13:00 - 14:00
resurs (överråd)

14:00 - 15:00
Mentortimme


Från Pedagog Stockholm


Digitala blindkartor, regentlängder, oregelbundna verb, periodiska systemet, multiplikation och mycket mer. Kul och snyggt.



http://www.webbmagistern.se/

/Loan

Hemkunskapens planering Vt -11

Kerstin Johansson

508 42 957                                               2011-01-05

 

 

 

PRELIMINÄR TERMINSPLANERING HEMKUNSKAP VT 2011 ÅK 8

 

Undervisningen kommer att utgå från att lära sig hur man lagar bra och billig mat enligt ”tallriksmodellen”.

 

Grundkrav för betyget G: att Du klarar, med hjälp av handledning, att planera och laga maträtter eller att baka utifrån recept.

 

I loggboken:

1. Några rader till mej om Dina förväntningar på resten av terminen

2. Recept

3. Teoriuppgifter

 

Lektion 1                          Grönsakstallrik med dippsås

Lektion 2                          Kanelbullar

Lektion 3                          Enkel Brunch

Lektion 4                          Kanelbullar                       

Lektion 5                          Enkel Brunch

Lektion 6                          Snabb potatis gratäng eller raggmunk, lingon, bacon

Lektion 7                          Fredriksgifflar

Lektion 8                          Fiskfilé i valfri sås

Lektion 9                          Matbröd

Lektion 10                        Soppa med scones

Lektion 11                        Hamburgerbröd

Lektion 12                        Hamburgare/

Lektion 13                        Amerikanska cookies

Lektion 14                        Marknadsundersökn./American cookies/prisberäkning

Lektion 15                        Smulpaj med rabarber/hallon, glass eller vaniljsås

Lektion 16                        Betygsgenomgång, städning ”man tager vad man haver”,                                                     

 

 

När Du har tid, läs HK-.boken om det Du behöver i anslutning till de olika lektionerna

 


NO - astronomi

Ett par länkar för att hjälpa er med läxan ;-)

En lite lättare:
http://www.youtube.com/watch?v=iiBIFlvu-X0&feature=related

En lite svårare:
http://www.youtube.com/watch?v=GmwAr54L_pM&feature=related

Och för den som är lite mer intresserad, en serie om Galileo:
http://www.youtube.com/watch?v=NAra0BVjJp4&feature=related

/Loan

Från Elena

Vi har börjat arbeta med geometri på mattelektionerna. Planeringen är inte klar, kommer under veckan.
I NO studerar vi Rymden. Terminsplaneringen kommer under veckan. Kemiböckerna kommer att samlas in för återlämning på måndagen den 24/1
/Elena

Mer om Prao

Om du har frågor om vad som gäller för resor till och från praoplatsen, eller undrar vad som gäller för luncherna, fråga din mentor.

/Loan

Cultural Project

Nu har miniprojektet i engelska startat och för de som redan har hunnit slarva bort sina papper så lägger jag upp informationen även här:

Travelling without moving

You need to produce a poster about an English speaking country. Your task is to do this poster in A3 format and to present your country in an enticing manner. Some of the things we would like you to include are:

Where is the city situated? Where in the world can I find it?

What type of currency do they use?

Is it a cheap or expensive city to visit compared to Stockholm?

What do they eat? What are their specialties (if any).

What do people do for recreation, what do they do in their spare time in the city?

Is there any national sport in the country?

What types of weather can you expect when visiting the city?

How do you get around in the city? By bike, subway etc.?

What is a day like for a typical citizen in your city?

Is there any type of music that stands out? e.g. Reggae on Jamaica.

And of course the typical sight-seeing things, the “must-see’s” of the city

If you find anything else of interest please include that in your poster.

 

The poster should contain pictures as well; you are free to choose pictures that you feel are suitable. The posters will then be presented in the classroom.

After you return from PRAO you will also be expected to hold a presentation in class about your city. This presentation should be presented in a sell-able manner. What I mean by that is that you encouraged to use terms such as: “The soothing sound from the Atlantic Ocean gives your soul a rest”, or “The bustling streets of London are the perfect place for anyone willing to spend a few quid extra”. Just think cliché and you’ll be halfway there.

Time table

W.3 Form groups and start to gather information

W.4 Start working on your posters, they should be finished by Tuesday (Thursday for group A)

W.5-6 PRAO

W. 7 Prepare presentations. On Tuesday we will do the presentations in class (Thursday for group A) 

Good luck! I am counting on you!

Love.
Har ni några frågor kan ni haffa mig i korridoren eller maila: [email protected]


Idrotten denna vecka!

Onsdag - Övre gympasalen
Fredag - Forsgrenska

Hälsar
Nisse

Så slår jag ett slag....

för LÄSNING!

http://www.youtube.com/watch?v=fyrE4gGutpQ&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=9F5HlPKLYww&feature=related

/Loan

Engelska på nätet

På youtube kan man verkligen hitta det mesta.
Det här är bra kära elever. Kolla in länken:

http://www.youtube.com/watch?v=1wuSaNCIde4&feature=related

Det finns fler av samma kille.

Och hör vad Will Smith säger.......

http://www.youtube.com/watch?v=KEMEBBwO6J8&feature=related
/Loan


Måndagen den 17:e januari....

... börjar ALLA kl. 09.00 (förutom de som är på prao förstås). Detta innebär att vi EJ gör något byte mellan spanskgrupperna som vi talade om i fredags. Grupp 1 har därför spanska första timmen och grupp 2 den andra, precis som vanlig med andra ord!


//Anna

Tips från coachen

Nu när ni läser Historia så finns det en bra hemsida........

http://stiglundberg.org/historiska-epoker/


Och lite renässansskoj:

http://www.youtube.com/watch?v=0CRX_mqpzdU&feature=BF&list=PLFF2F39C308168348&index=54

/Loan


Arbetslagsdeklarationen

Arbetslagsdeklaration åk. 8 Vt-11


Årskurs 8 består av 67 elever, 32 flickor och 35 pojkar. Arbetslaget består av åtta pedagoger varav fem har haft årskursen sedan åk 4. Vi fem är även mentorer.


Mentorgrupperna har ca.13 elever och är intakta sedan åk. 4.


Årskursen fördelas i 3 (A, B, C) och 4 (1,2,3,4) arbetsgrupper. I A, B, C- grupperna skiftas elevsammansättningen år ifrån år, för att stimulera eleverna till att kunna samarbeta med många olika personer och förebygga att varje enskild elev fastnar i en ”roll”. När de lämnar Katarina Norra ska de ha arbetat med och lärt känna alla sina klasskamrater.


Vi arbetar på att skapa goda långvariga relationer mellan personalen och eleverna så väl som eleverna sinsemellan.


Vi som arbetslag arbetar långsiktigt med målet inställt på elevernas fortsatta studier efter grundskolan. Vi är här för att ge dem tillgång till kunskaper och ge dem verktyg till fortsatt lärande i framtiden.


Vi utgår ifrån varje elevs individuella förutsättningar och förmågor. Vi har höga förväntningar på våra elever och stor tillit till deras kapacitet. De elever som har lätt för att lära får större utmaningar och de som har svårt får mer stöd och hjälp. Vi anser att ingen är stöpt i samma form, var och en är unik.


I arbetet fokuserar vi, för att sporra till vidareutveckling, mer på vad som går bra än på det som blir fel. Motgångar ser vi som en del av lärandet. Vi vet också att alla har bra och dåliga perioder i livet, bra och dåliga dagar.


Vi försöker hela tiden hitta olika arbetsformer för att fånga elevernas intresse och engagemang. Vi tar intryck från vår omvärld, från kultur och forskning samt framförallt eleverna själva för att kunna möta eleverna i deras verklighet. Exempel på detta är arbetsformen som grundar sig i dataspel, med olika ”levels” (nivåer). Tillsammans med eleverna har vi valt att arbeta i korta men intensiva temaperioder då det ordinarie schemat bryts upp och hela dagarna ägnas helt till temaarbetet, med tydlig början och tydligt slut.


Vi arbetar gärna ämnesövergripande, eftersom vi strävar efter att få våra elever att se helheter och att förstå sammanhang.

 

 


Från Mediateket

Att låna böcker på Katarina Norras Mediatek

 

Från årskurs 1 får alla elever låna böcker från vårt skolbibliotek – Mediateket

 

Lånekort

en värdehandling

För att låna böcker måste du ha ett lånekort för Katarina Norra. Alla läroböcker som eleverna behöver lånas med lånekortet

 Lånekortet är en personlig värdehandling. Du är ansvarig och ersättningsskyldig för alla lån som registreras på ditt kort. Om lånekortet försvinner eller förstörs kan det ersättas med ett nytt till en kostnad av 10 kronor.

 

Lånetid

Lånetiden är normalt 3 veckor. Återlämningsdatum får du besked om när du lånar. Du ansvarar för utlånat material till dess att lånet är avslutat.

 

Försenade, icke återlämnade böcker

I slutet av varje termin skickas krav på återlämning av försenade böcker ut till varje årskurs.

Två veckor före vårterminens slut skickas krav på återlämning av försenade böcker till målsman.

Under första veckan av sommarlovet skickas faktura ut för icke återlämnade böcker. Ersättning för pocketbok är 50 kr. Inbundna böcker och läroböcker 100 kr.

 

Målsman är skyldig

att betala för förstörda eller förkomna

böcker.

 

Välkomna till Mediateket!

Lovisa ”Loan” Sundman


Regler för Prao

Hittade denna utmärkta länk om vilka regler som gäller för våra barn under Prao. Vad de får och inte får göra.

http://www.jobbochskola.se/portal/?role=foretag&page=praoregler

Viktigt att veta är att elever under 15 år får arbeta högst 7 tim/dag och 35 tim/vecka.

Arbete får inte utföras mellan klockan 20.00 och klockan 06.00.

/Loan


Textilslöjden

Omdömen med kvalitetsmatris

 

Elev:

Årskurs: 8

Ämne: Textilslöjd

Termin: ht-vt

Denna termin kommer vi jobba med: Fritt Broderi ”Måla med nål och tråd”. Eleverna kommer att  inspirerats av Impressionisterna.

Eleven; utvecklar kunskaper och lust till ett kreativt skapande utifrån ett givet ämne.

Utvecklar förmågan att självständigt planera arbetet och på ett konstruktivt sätt lösa uppgiften. Skaffar sig kunskap om en konstnär. Utvecklar sin förmåga att  reflektera över och bedöma arbetsprocessen och produkten.

.

 

 

                                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

G

VG

MVG

Planering:

-          val av bild/konstnär

bottentyg och garner

 

 

 

Genomförande:

-          följa instruktioner

 

 

 

-          hantera redskap och metoder, handlag

 

 

 

-          genomförande och framåtanda

 

 

 

Värdering:

-          beskriva arbetsinsats

 

 

 

Når ej målen                Åtgärdsprogram finns                        Beräknas nå målen

                                           

Kommentar:

(fylls i när du vill under terminen)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Förslag till vidare arbete:

(denna ruta till IUP:n)

 

Ifylld av: Birgitta Leffler

Senast uppdaterad:


Tack för mig!

Hej alla föräldrar i år 8,

Det var med blandade känslor jag idag berättade för eleverna att jag lämnar skolans värld den 1 feb för att ägna mig åt mitt företag (OrdFIX) på heltid. Hade jag inte haft småbarn hemma hade det säkert varit lättare att få alla pusselbitar att gå ihop.

 En glad nyhet är däremot att det blir Love, som redan finns på skolan, som tar över klassen. Fr o m måndag 17/1 är han med mig i klassrummet och vi kommer att se till att övergången blir så smidig som möjligt.

Jag kommer att sakna alla underbara elever och önskar alla lycka till i livet!

Simona

Inför Prao

Tänk på att elever som ska till restaurang,slakteri,bageri,charkuterifabrik(!) och liknande  måste komma till mig innan praktik för att få ett intyg!

Elever som ska göra PRAO inom vård och barnomsorg ska fylla i en hälsodeklaration.

 

Vänliga hälsningar

 

Lena Bergsten

Skolsköterska


Tema

Såg att några efterlyste nåt mysigt Tema nu i början av året. Lugn, bara lugn. Vi har ett litet Tema på lut och ska försöka få igång det efter Prao, före sportlov ;)

/Loan

Välkomna tillbaks!

Nu slår vi upp portarna igen!
I morgon, tisdag 11/1 börjar vårterminen.
Vi börjar kl. 8:30 och kör på direkt enligt schema.

Vi har uppdaterat uppgifterna om årskursens alla lärare både på hemsidan och här i bloggen (fliken - A-laget), ni hittar också namn, tel och mailadresser till föräldrarådsrepresentanterna där.

Vi har nu även en uppdaterad namn, tel och maillista över alla elever+ föräldrar som vi funderar på att lägga som länk här på bloggen. Om någon absolut inte vill vara så offentlig, skriv till mig, Loan, så ser jag till att ni inte hamnar på bloggen.

Vi har också planerat att ha ett riktigt tidigt föräldramöte i år,
Torsdag 27/1 kl. 18:00 - 20:00

Nytt år, nya krafter, nu kör vi!

/Loan


RSS 2.0